De starka trenderna inom sociala medier gör att
organisationer inom en rad branscher börjar utnyttja nya verktyg för att främja
effektivitet och innovation. Genom att skapa kluster av kunskap baserad på
behov, roller och arbetssätt låter social mjukvara de anställda snabbt och
enkelt dra nytta av kollegors expertis, helt oberoende av tid och plats.
Social mjukvara ger användarna möjlighet att bygga nätverk
av dynamiska grupper inom sina arbetsområden vilket möjliggör utbyte av idéer
som främjar nytänkande och bättre resultat. Programvaran ger snabb
tillgång till alla i ditt professionella nätverk. Detta inkluderar profiler,
wikis och bloggar tillsammans med moderering, idéforum och mediagallerier -
allt för att engagera ditt nätverk av människor att arbeta transparent och
smidigt för att på så sätt skapa större affärsnytta.
Steget är enkelt och tankesättet kring social mjukvara finns
redan i organisationen vilket betyder att ingen behöver spendera mycket tid på
att lära nya program. Dagens yngre arbetstagare är bekväma med att kommunicera
med hjälp av sociala medier. När de flyttar in i din organisation kan du dra
nytta av samma sociala samarbete för att skapa nya möjligheter till
effektivitet, vitalitet och nytänkande.
Ledande organisationer använder idag allt fler sociala
funktioner för att sprida information och för att ge sina kunder, partners och
anställda möjlighet att engagera sig och leverera resultat i verksamhet. De anställda kan enkelt hitta information,
utbyta idéer och hitta vem eller vad de behöver – direkt.
Enligt McKinsey & Company har 69 % av de tillfrågade och
ledande bolagen fått mätbar affärsnytta från användning av social samverkan, en
siffra som sannolikt kommer att stiga allt eftersom social mjukvara blir en allt
mer naturlig del av verksamheten.
Idag ser vi en förskjutning från direkt kommunikation till
delande av kunskap. Punkt-till-punkt e-post ersätts av kunskapsutbyte genom nya
kanaler och hierarkiska organisationer ersätts av nätverk av anslutna experter.
Här skapas en samarbetsplattform med många bidragsgivare där humankapitalet
succesivt övergår i ett sökbart och levande strukturkapital.
Hur mycket bättre skulle du bli på jobbet om du visste lika mycket om dina kollegor som du vet om dina "vänner" på Facebook?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar