För drygt tre år sedan startade jag den här bloggen. Tanken var att skriva om sånt som skulle utveckla det jobb jag gör och gjorde. Resultatet blev en hel del insikter i sociala medier och framför varför man ska ha en blogg och hur du skaffar dig lite besökare.
Det som var svårt var att få många besökare. Det är en utmaning att skriva om sånt som alla skriver om och inte särskilt många fler är intresserade av. Tanken var att skriva tidlöst och att inte knyta upp saker på aktuella händelser, att inte upprepa det diverse gurus redan sagt utan att istället försöka skapa egna insikter.
Flera av de poster jag skrivit på bloggen använder jag mer eller mindre dagligen i mitt nuvarande arbete, men allt eftersom Matlyckan (vår matblogg) fått fler och fler besökare så har den här bloggen fått allt mindre kärlek. Recepten om surdegsbröd, test av ångugn och lasange har tillsammans med övriga 350 recept lockat över 60 000 besök det senaste året och den absoluta huvuddelen är av trafiken kommer naturligtvis via Google.
Att förstå hur Google rankar sidor, hur bloggposter bör skrivas och vad som visas i SERPen är oerhört viktigt om du vill dra organisk trafik till sidan. Det gäller inte bara att ranka högt i sökresultatet (allt som inte hamnar topp 10 kommer inte dra trafik) utan också att locka till klick när resultatet väl finns där på skärmen.
Allt detta har jag funderat på att skriva ner. Inte för att sprida kunskapen till de som läser den här bloggen utan för att få den vardagliga webbadministratören att förstå vad som är viktigt när det gäller webbdesign. Det handlar inte om SEO, det handlar inte om design och det handlar definitivt inte om flashiga funktioner. Det handlar om att förstå läsaren. Varför kom de hit och vad vill de ha? En webbsida fylld med säljande klyschor ger bara en enda information - det här är ett helt vanligt företag. Om du inte förstår vad besökaren vill veta, inte analyserar klickmönster, ingångssidor, sökord så kommer sidan aldrig bli en hävstång i försäljningen.
Google tillhandahåller flera fantastiska verktyg för den här typen av analyser. Google Analytics ger fina rapporter på sökstatistik om de besökare du får. Webmasters Tools ger information om de besökare du hade kunnat få genom att beskriva hur olika sökord rankas kombinerat med information om CTR (hur många av de som ser sökningen som klickar sig till din sida) för respektive sökord.
onsdag 12 januari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar