Dan Ariely har skrivit en bok om omedvetna val. Själv vill man helst tro att de val man gör är rationella och icke-manipulerade, men som de flesta redan vet så är frågan halva svaret. ”Som man frågar får man svar” är ett gammalt slitet talesätt som är högst relevant även idag.
Ariely visar ett kul exempel på hur man säljer det dyrare alternativet genom att introducera ett helt meningslöst alternativ. Så här:
- Webbprenumeration - $ 59
- Pappertidningen - $ 129
- Papperstidningen och webbprenumeration - $ 129
Ingen vettig människa väljer att betala samma pris papperstidningen vilket Arielys enkät visade. Fördelningen när det meningslösa mittalternativet var med blev 16 % för det billiga och 84 % för det dyrare alternativet.
När Ariely frågade en annan grupp att välja när mittalternativet var borttaget blev fördelningen istället 68 % för det billigare och resterande 32 % för det dyrare alternativet. Det här visar alltså att det bästa sättet att få någon att göra ett visst val är att slänga in en något sämre variant av samma sak. Ariely visar det här med flera exempel i slutet av sin presentation på TED.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar